20 Nisan 2009 Pazartesi

Türkcemizi yabanci kelimelere karsi koruyalim

Türkcemizi yabanci kelimelere karsi koruyalim

Bilindigi üzere günlük yasantimizda hepimizin de kullandigi bir cok yabanci kelimeler var. Bilerek veya bilmeyerek istem disi da olsa bunlari neredeyse hergün kullaniriz. Kendim dahil cogu zaman yabanci kelimeler kullandigimi fark ediyorum ve kendimi düzeltmeye calisiyorum. Sizlere yabanci kelimeleri kullanmayin demiyorum ama bunlarin birde güzel türkcemizde birer karsiligi var. Devamli yabanci kelimeleri kullansak güzel türkcemizdeki karsiligini zamanla unutma tehlikesi ile karsilasabiliriz diye düsünüyorum. Bu tehlike ilk basta en cok cocuklari ve gencleri kapsiyor. Simdi genclere bakiyorum da kullandiklari yabanci kelimeler onlar icin siradanlasmis ve bazi türkce kelimeler neredeyse unutulmaya yüz tutmus. Bunlari görünce ister istemez üzülüyor insan ve türkcemiz nereden nereye gidiyor diye düsünceye daliyor. Neyse fazla uzatmadan Internette gördügüm yabanci kelimelerin türkce karsiligi olan bazi güzel bilgileri sizlere paylasmak istiyorum.

Bazi yabanci kelimelerin türkce karsiligi:

Dizayn - Tasarim
Analiz - Cözümleme
Online - Cecrimici
Kriter - Ölcüt
Part-Time - Yari zamanli
Pesimist - Karamsar
Slayt - Yansi
Empoze etmek - Dayatmak
Driver - Sürücü
Bye Bye - Hosca kal

Version - Sürüm, Uyarlama
Extra - Fazladan
Imitasyon - Taklit
Optimist - Iyimser
Save - Kaydet
Save etmek - Kaydetmek
Adisyon - Hesap fisi
Print out - Cikti
Anons etmek - Duyurmak
Bodyguard - Koruma
Doküman - Belge

Izolasyon - Yalitim
Data - Veri
Prezantasyon - Sunum
Finish - Bitis, Varis
Download - Indir
Download etmek - Indirmek
Monoton - Tekdüze
Konsensus - Uzlasma
Full - Tam, Dolu
Emergency - Acil
Ambians - Hava, Ortam

Illegal - Yasadisi
Timing - Zamanlama
Catering - Yemek hizmeti
Departman - Bölüm
Revize etmek - Yenilemek
Global - Küresel
Sempatik - Sevimli, Canayakin
Security - Güvenlik
Printer - Yazici
Elimine etmek - Elemek

Exit - Cikis
Check etmek - Kontrol etmek
Feedback - Geri bildirim
Full-time - Tam Gün
Koordinasyon - Esgüdüm
Absürt - Sacma
Adapte olmak - Uyum saglamak
Laptop - Dizüstü Bilgisayar
Notebook - Dizüstü Bilgisayar
Provoke etmek - Kiskirtmak
Jenerasyon - Nesil, Kusak

Start almak - Baslamak
Center - Merkez, Orta
Relax - Rahatlamak
E-Mail - E-Posta (Elektronik Posta)
Kömünnikasyon - Iletisim
CV (Curriculum Vitae) - Özgecmis
Okay - Tamam
Trend - Egilim
Spontane - Kendiliginden
Link - Baglanti

Computer - Bilgisayar
Mouse - Fare
Hardware - Donanim
Software - Yazilim
Scanner - Tarayici

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder