EZAN VE KAMETE DAİR BAZI HÜKÜMLER
01 TEMMUZ 2010 PERSEMBE
• Bir namazın vakti gelmeden ezan okumak caiz değildir. Okunursa iadesi lâzım gelir. Bunda, namaz vakitlerinin temkîne riâyet edilerek hesaplanmasının ehemmiyeti ortaya çıkar.
• Cuma namazından başka bir farz için birden ziyade ezan ve hiçbir farz namaz için birden fazla kamet caiz değildir. Bir camide ezan ve kametle vakit namazı kılındıktan sonra yalnız veya cemaatle aynı namaz için tekrar ezan ve kamet okunmaz.
• Vitir, bayram namazları ile teravih vs. nafile namaz larda kamet yoktur.
• Ezan ile kamet, vakit namazları için sünnet olduğu gibi kaza namazları için de sünnettir.
• Birkaç kaza namazı başka başka yerlerde kaza edildiği takdirde her biri için ezan ve kamet lazımdır. Aynı yerde kaza edildiği takdirde -her biri için hem ezan hem de kamet daha faziletli ise de- ilk kaza edilecek namaz için ezan ve kamet okunup, diğerleri için sadece kamet okunması kâfidir.
• Kamet ile namaz arasında yemek, içmek gibi bir şey olursa kameti iade etmek gerekir.
• Yalnız kendisi için okuyacak olsa bile ezanı oturarak okumak mekruhtur.
• Kadınların, cünüplerin ve bunamış kimselerin ezan okuması ve kamet getirmesi mekruhtur. Abdestsiz kimsenin kamet okuması da mekruhtur.
• Müezzinin ezan ve kamet esnasında konuşması ve selâm alması mekruhtur.
• Ezan okunurken işitenlerin susmaları, hatta Kur'ân okuyan kimsenin de durup ezanı dinlemesi efdaldir.
• Ezan ve kameti işiten kimsenin bunları müezzin gibi kendi kendine okuması; 'Eşhedü enne Muhammeden Resûlullâh' denirken salevât getirmesi, 'Hayye ale's- salâh ve hayye ale'l-felâh' denirken de 'Lâ havle vela kuvvete illâ billâh' demesi müstehabdır.
Müezzin ezanda 'Hayye ale's-salâh' derken yüzünü sağ tarafa, 'Hayye ale'l-felâh' derken de sol tarafa çevirir.
Kaynak: Fazilet Takvimi
1 Temmuz 2010 Perşembe
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder